Run je een webshop, dan wil je klanten de best mogelijke winkelervaring bieden. Dit blog biedt 3 concrete uitdagingen om direct mee aan de slag te gaan.
Waar in een fysieke winkel talloze mogelijkheden zijn voor een persoonlijke winkelervaring, ligt dat voor webshops net wat ingewikkelder. Hoe zorg je ervoor dat je webshop minder onpersoonlijk wordt? Een chatfunctie helpt om klanten persoonlijk aan te spreken zodra zij binnenkomen op je webshop. Je kunt hiermee klanten proactief benaderen door te vragen of je ergens mee kan helpen. Ook het plaatsen van duidelijke productfoto’s is van groot belang voor een optimale winkelbelevenis. In een fysieke winkel kun je producten vasthouden en van alle hoeken bekijken. Met een 360 graden foto of een productvideo kom je in de buurt van deze ervaring.
Heb je een uitgebreid productaanbod? Mogelijk loop je dan tegen een aantal navigatieproblemen aan. Een heldere structuur is in dit geval essentieel. Creëer heldere categorieën en subcategorieën. Onderzoek hoe klanten producten zoeken en pas je websitestructuur hier op aan. Investeer ook in een goede zoekfunctie, zodat klanten snel gericht kunnen zoeken.
Geef klanten genoeg informatie om hen te overtuigen van je producten. Ontwikkel heldere productomschrijvingen, maar schrijf bijvoorbeeld ook informatieve blogs. Niet alleen informeer je je bezoekers hiermee, ook voor zoekmachines is deze content relevant. Door regelmatig nieuwe blogs te schrijven, blijft je webshop in beweging en dat waardeert Google. Ook productreviews helpen klanten om overtuigd te raken van een product. Een goed voorbeeld is de webshop Coolblue.nl. Onder ieder product wordt een klantbeoordeling weergeven, zodat klanten de producten gemakkelijker kunnen beoordelen.
Run je een webshop, dan wil je klanten de best mogelijke winkelervaring bieden. Dit blog biedt 3 concrete uitdagingen om direct mee aan de slag te gaan.